Werkwijze

Werkwijze Impuls Mantelzorg­makelaar
 
Als mantelzorgmakelaar heb ik een unieke positie in de zorgwereld. Ik beschik over actuele kennis van de belangrijkste wetten waaruit de zorg wordt geregeld en betaald: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), de Jeugdwet (JW), de Wet Langdurige Zorg (WLZ) en de Zorgverzekeringswet (ZVW). Deze expertise wordt gecombineerd met kennis van de beleidsterreinen zorg, wonen, welzijn, arbeid en financiën. Ik kan het verschil maken door verbindingen te leggen die wellicht niet voor de hand liggen. Ik lever maatwerk door uit te gaan van uw persoonlijke situatie.
Voor mantelzorgers en zorgvragers
Bij de ondersteuning van mantelzorgers wordt de onderstaande werkwijze ingezet. De invulling van de verschillende fasen is afhankelijk van uw persoonlijke situatie en kan desgewenst worden aangepast.
Voor zorgvragers wordt dezelfde manier van werken aangehouden.
Eerste contactmoment
Telefonisch, via de email of website kunt u contact met mij opnemen. Afhankelijk van uw vraag, kan ik u direct verder helpen. Mocht uw situatie meer complex zijn, dan maak ik met u een afspraak voor een intake-gesprek.
Intake-gesprek
In een uitgebreid intake-gesprek ga ik uw situatie inzichtelijk maken. De ervaren knelpunten rondom zorg, wonen, welzijn, werk en inkomen komen aan bod. We nemen de tijd om uw wensen bespreekbaar te maken en de zaken die u u eerst wil aanpakken. Het intake-gesprek duurt gemiddeld 60-90 minuten, ook ontvangt u een gespreksverslag. Ik bespreek met u hoe lang het vervolgtraject gaat duren en welke kosten hieraan verbonden zijn. 
Informatie en oplossingen
Met de informatie uit het intake-gesprek ga ik mogelijke oplossingen en regeltaken beschrijven. Ik ga op zoek naar informatie, bellen met instanties en ik koppel de resultaten naar u terug. Ik bespreek met u wat er mogelijk is om de situatie aan te passen. U bepaalt zelf welke oplossingen passend zijn.
Overname regeltaken
 
De regeltaken die horen bij het aanpassen van uw situatie kunt u aan mij overdragen. U geeft mij de opdracht de regeltaken uit te voeren, zodat u niet verder wordt belast. Ik leg de afspraken vast in een overeenkomst en gedurende het proces koppel ik de voortgang terug en hebben wij regelmatig contact. U behoudt de regie en bepaalt wat er gedaan gaat worden.

Bij regeltaken kunt u denken aan:
  • Passende zorg, begeleiding en ondersteuning zoeken
  • Indicatiestelling voorbereiden
  • Contacten leggen met zorgaanbieders
  • Contacten leggen met instanties zoals: CAK, CIZ, SVB
  • Keukentafelgesprek voorbereiden
  • Individuele of groepsbegeleiding aanvragen
  • Respijtzorg organiseren
  • Voorzieningen en hulpmiddelen aanvragen
  • Eigen bijdragen berekenen
  • Financiële regelingen onderzoeken
  • Contacten leggen met werkgever
  • PGB aanvraag begeleiden
Wat levert het op?
Met de inzet van de mantelzorgmakelaar wordt u ontzorgd. U krijgt weer grip op uw situatie en dat u komt u en uw naaste ten goede. U hoeft geen tijd en energie meer te steken in de regeltaken. U krijgt meer ruimte om uw aandacht te laten uitgaan naar de zorg, het gezin, werk en persoonlijke activiteiten. U bent op de hoogte van belangrijke wettelijke regelingen en de organisatie van de zorg.
Voor werkgevers
 Op naar een mantelzorgvriendelijke onderneming met ondersteuning van de mantelzorgmakelaar.
Samen kiezen we een aanpak die bij uw organisatie past. 
Ken uw medewerkers
De kans is groot dat in uw bedrijf ook mantelzorgers werken. Want 1 op de 6 werknemers combineert werk met mantelzorg. Kent u ze? Een eerste stap naar een mantelzorgvriendelijke onderneming is het kennen en erkennen van uw werkende mantelzorgers. Ook al is mantelzorg een privé aangelegenheid, het heeft invloed op de productiviteit van de werknemers. Overbelasting, uitval en hoge verzuimkosten kunnen worden voorkomen, door mantelzorg een plek te geven binnen uw organisatie.
Inloopspreekuur
Ik kan u helpen een inloopspreekuur te organiseren waar mantelzorgers terecht kunnen met hun verhaal. U leert uw medewerkers zo beter kennen en uw medewerkers voelen zich gehoord. Knelpunten worden besproken en in overleg wordt gezocht naar passende oplossingen voor de korte en lange termijn.
Duurzaam inzetbaar
Bij medewerkers die meer ondersteuning nodig hebben om uitval te voorkomen, wordt maatwerk geleverd. In een persoonlijk gesprek ga ik met uw werknemer een analyse maken van de situatie en kan ik regeltaken uit handen nemen. Ik kan ondersteunen bij het maken van de afspraken tussen u en de medewerker zodat voor beide partijen een gezond werkklimaat ontstaat, eventueel in samenspraak met de Arbodienst. Tevens kan ik uw organisatie ondersteunen bij het maken van beleidskeuzes in het kader van werk en mantelzorg. Met deze stappen wordt de duurzame inzetbaarheid van uw werknemers vergroot. 
Mantelzorgvriendelijk ondernemen 
Het resultaat is dat de eerste contouren van een mantelzorgvriendelijke onderneming zichtbaar worden. Werk en mantelzorg hebben een plek binnen het beleid van uw onderneming, mantelzorg is bespreekbaar geworden en medewerkers voelen zich gesteund. U kent uw medewerkers en u bent samen in staat om uitval in de toekomst voorkomen. Meer informatie kunt u vinden op www.werkenmantelzorg.nl
Voor professionals
Zoals thuiszorgmedewerkers, wijkverpleegkundigen, mantelzorgconsulenten, casemanagers, wmo-consulenten,
huisartsen, praktijkondersteuners, medewerkers van zorgaanbieders, arbo-diensten.
Signaleren en verwijzen
Als professional in de zorg heeft u contact met de zorgvragers én de mantelzorgers. U weet hoe complex de zorgsituatie kan zijn en wat dat betekent voor de mantelzorgers. Ze combineren al hun taken om de zorg voor hun naaste goed te regelen. Komt u mantelzorgers tegen die overbelast raken, rondlopen met knelpunten en vragen, dan kunt u hen doorverwijzen naar de mantelzorgmakelaar voor ondersteuning op maat.
Share by: